25 Haz 2012

Bollywood’a Giriş

Bu son zamanlarda sinemaya küsmüştüm lan adeta. Yani ne bileyim sinemaya gidince param boşa gidiyormuş gibi hissediyorum. Hatta bu son zamanlarda güzel bi film görünce “lan buna sinemada gitseymişim param boşa gitmezmiş” diye bi laf dolandı dilime.
Yani şimdi mantık şu: neticede film izlemek bi zevk meselesi. Sıkılırsın keyfin yerine gelsin, ne bileyim zaman geçsin diye film izlersin. İyi de evde daha rahat koşullarda, daha keyif alarak ve ücretsiz gerçekleştirdiğim bi aktiviteyi neden asgari 15 lira harcayarak ve daha az konfor içeren bi şekilde yapayım ki. Şöyle örnek vereyim: sevgilinle gidip evde takılmayı, muhabbet etmeyi, beraber yemek yapmayı mı tercih edersin, onunla kafede oturup yemek sipariş etmeyi mi? Bi de madem o kadar para bayılıyoruz 1,5 saat ne ya şaka gibi. Artık iş sanattan, hobiden, keyiften falan çıktı zaten. Sinema yapanlar da artık sanattı, sinema sevgisiydi falan bunun için yapmıyorlar. Ticari oldu iş. -tamam işin das kapital boyutuna geçmeyip burda kesiyorum-
Ben böyle düşünürken pat diye bi film izliyorum ve değil “sinemada izlesem param ziyan olmaz” demek, bütün sinema anlayışım değişiyor. Bu kadar zaman sinemada aradığım şeyi buluyorum lan filmde ve işin en güzel tarafı bu bi tane film değil koca bir sektör olarak var. İşte hollywood’un klişe ve tekrar eden standart senaryo ve yapımlarına karşı dünyanın en büyük ikinci sinema devi Bollywood.
Adamlar dünyanın en büyük ikinci stüdyosuna sahip, dünyanın en çok sayıda filminin yapıldığı ülke ve hollywood’la alakası yok.
  • Aralarındaki en büyük fark bi kere hintlilerin tarihsel ve köklü bir kültürünün olması. Çok çeşitli insan olsalar da Amerikalılar gibi toplama ve kendi içlerinde kültürlerini yok edip yozlaşmış bir topluluk değiller. Konular onlara kıyasla çok daha enteresan haliyle.
  • İşin benim için en vurucu bir diğer yanı da yine hollywood’un aksine karakterler karizma peşinde mimiksizlikten ölmüyorlar, baba ne kadar mimik, işve, cilve, naz, ne bileyim allah ne verdiyse tüm doğallığıyla kullanıyorlar. Bu yüzden erkekleri etkileyecek fena güzel ve şirin hintli kızlar, kızlar için de fena sempatik ve yakışıklı hint erkekleri var.
  • Yine işin en güzel tarafı bir hint filmi en az 2,5-3 saat oluyor. Neden güzel çünkü hiç biri bir nuri bilge, efendime söyliyim semih kaplanoğlu tadında durağan değil. Film başladığı anda bitene kadar gidiyor. Normalde en az 3 tane hollywood filmi çıkacak konulardan 1 tane film yapıyorlar ve hiç sıkılmıyorsunuz. Film artık burda biter heralde diyip ne kadar kaldığına baktığım bi kaç filmde daha filmin yarısına gelmediğimi gördüm lan. Öyle de g*t ediyorlar adamı.
  • Bir de şarkıları var tabii. Hiç vazgeçmiyorlar bu konuda. Adamların sinema kültürü bu abi ve vazgeçmesinler de. Zaten senelerdir dalga geçiyorlar ve izlerken tuhaf geliyor insana alışık olmadığın için ama alışıyorsun ve o kafaya geldiğinde sıkmıyor seni. Bazen film boyunca 5-6 dk’lık şarkıyı dinliyorsun ve sıkılmıyorsun. Şarkılar konuyla bağlantılı çünkü. Altyazıları çevirenler sağolsun tabii şarkıları da çeviriyorlar. Yoksa mantıksız geliyor haliyle dublajda falan saçmaymış gibi duruyor. Saçma gibi duruyor çünkü sözler konuyla alakasız olsa da görüntüler konudan çok absürt yerlere gidebiliyor. -Bu konuya sonraki maddeden devam edeyim-
  • Görüntüler demişken; dediğim gibi adamlar hollywood’un nerdeyse bütün imkanlarına sahip ve bunu öyle kullanıyorlar ki bütün o efektleri falan canavar gibi yapıp bi de onlarla dalga geçiyorlar. Yani biz de yapsak aynısını yapmaz mıyız abi? Bunun Türklükle falan alakası yok baba, bu doğulu kafası. Doğu’daki dünya gerçek. İnsan var kültür var inanç var. Herşey doğuda. Sen oraya bilgisayar efekti koyduğun zaman ataları büyük şair olan adamlar ne kadar global dünyada yaşayıp aynı efekti yapabileceği sinema bilgisine sahip olsa da onu tiye alır yani. Tiye alır ama sırıttırmıyorlar işte.
  • Efekt kullandıkları zaman canını alıyorlar efektin, dibine kadar zorluyorlar ama gerçekçi filmlerinde de çok gerçekçiler ve hiç efekt kullanmadan da seni mort etmeyi biliyorlar.
  • Bir diğer nokta olarak filmlerin en az 2,5-3 saat olduğundan bahsettim ve bu sürede film içinde her duyguyu yaşıyorsun. Tam süper eğlenceli bi sahne izliyorsun mesela pat bişey oluyor mala çeviriyor seni. Tam hüzünlü bişey olur hop diye dönüyor mevzu.
  • Filmlerde erotik sahneler nerdeyse hiç olmuyor. Öpüşme sahneleri bile belki çok nadir olarak yeni yapılan filmlerde. Bi de yine amerika ve avrupa ortak yapımlarında bollywood sinemasına göre müstehcen sahneler olabiliyor.
  • Ve son olarak sosyal mesaj durumu var. Özellikle Aamir Khan’ın olduğu filmlerde daha bariz olan sosyal mesajlar mevcut. Animelerde de va la aynısı şimdi farkettim. Doğulu kafası işte. Halkını bilinçlendir hanım sendromu. Ama uzatıp uzatıp of ulan yeter durumuna getirmiyor adamı değinip konusuna geçiyor ve güzel şeyler oluyor.
  • Ah o hint mimik ve danslar lan bi kere daha değinmeden geçemedim. Çok şekerler lan. ehehe.
  • Filmi izleyip yer kaplamasın diye bilgisayardan silersin ya, misyonunu tamamlamıştır yani artık film. Silmeye kıyamıyorum lan.
Bizde bir Leyla ile Mecnun gibi bir dizi yeni yapılmaya başladı. Komple böyle iyi işlerin yapıldığı bi sektörden bahsediyorum. Ben şahsen bu yüzden bu kadar sevdim. Sinemanın hakkını hakkaten veriyorlar. Bizde bir dizi bile 90 olarak bir haftada çekilebiliyor ve sinemalarda da 90 dk’lık filmler yapıyorlar bir dizi kadar olmuyor bazen. Ama adamlar sinemaya emek vermenin tanımını yapmışlar bence sektörleriyle ve yapılarıyla. Sen 3-4 saat oturup o filmi izliyorsan ordan pişman bırakmıyor seni. O kadar diyeyim.
Bu yazıyı olur da okursanız şunu diyebilirsiniz tabii; “madem öyle bi film söyle de bakalım bakalım nasılmış?”. O yüzden bu yazıya mukabil bir de yeni başlamama rağmen hint filmerinin en beğendiğim örneklerinden birini tanıtarak başlayacağım ve sonra izlediğim ve beğendiğim filmleri zamanla paylaşacağım.

3 IDIOTS

Yapım:2009 - Hindistan,
Tür:Dram,  Komedi,  Müzikal,  Romantik,  Gençlik,
Süre:160 dakika
Yönetmen:Rajkumar Hirani,Oyuncular:Aamir Khan,
Kareena Kapoor,Madhavan,Parikshat Sahni,Akhil Mishra,
Chandrashekhar,Omi Vaidya,Rajeev Ravindranathan,Pitobash,
Atul Tiwari, Mona Singh,Sharman Joshi, Javed Jaffrey,
Boman Irani

aamir khan, kareena kapoor, Madhavan, Sharman Joshi

Yazının içinde de bahsettiğim ve ilk izlediğim hint filmi bu. Filmin adından da anlaşılacağı gibi üç tane gerizekalının başından geçen yanlışlıklar komedisi değil. Çünkü bu bir hollywood filmi değil. Kraliyet mühendislik okulunda tanışan üç elemanın hikayesi. Konudan pek bahsetmeyeceğim.
Öncelikle senaryoda boşluk doldurmak için yazılmış tek bir sahne yok. Herşey neticeye olabileceği en iyi şekilde bağlanıyor. Senaryo olarak 10 üzerinden 9 verebilirim o da neden 10 değil de 9, nazar değmesin diye. eheh.
Çekimler falan zaten çok güzel, olaylar, karakterler, oyunculuklar falan harkulade. Filmde kızlar için bi Aamir Khan ki izledikten sonra kız erkek farketmeksizin diğer filmlerine de bakacaksınız, erkekler için de Raj Kapoor’un güzel torunu Kareena Kapoor var.
Müzikler zaten harkulade ve çok eğlenceli. Filmin içinde geçmesiyle danslarla falan ilgili bu filmle birlikte çabucak aşina olabilirsiniz. Hatta fena halde de zevk alacaksınızdır.
Yukarda bahsettiğim ne varsa Bollywood sinemasıyla ilgili en iyi örneklerini tek tek bu filmde görmeniz mümkün. Müzik mi dersin, konu mu dersin, sosyal mesaj mı dersin, dans mı dersin, oyunculuk mu, çekimler mi… Valla ne dersen de. Herşey on numara.
Yakında izlediğim filmlerden de ayrı ayrı kısaca bahsedeceğim.
Ve şimdi ben ödevimi yapmak yerine bir film daha izleyeceğim. Çok renkli bi dünyaları var lan. Hayal dünyaları çok gerçek ve güzel. Of doğulu kafası, kendimi buldum lan adeta. Nasıl bahtiyarım. ehehe.

Sevgiler.

8 yorum:

  1. bu filmi tatlı bir rastlantı sonucu izledim.abim de babam da makine mühandisi. abim her zaman mühendislik ile ilgili videolar indirir yok makine nasıl kurulur şu makinenin bilmem nesi vs. bunu da o videolar arasına kaydetmiş.canım sıkıldı bi bakim dedim edebiyat öğretmeni olarak makinelerden ne anlayacaksam artık Allah çağırdı işte.gece 1 30 da başladım sabaha karşı 5 gibi bitti.film daha kısa ama ben arada gülme krizlerimi bastırmak için banyoya kaçtım malum herkes uyuyor :)izlenince asla pişman olunmayacak bir film (ne yorum ama hayat hikayemi yazdım sanki)ama değinmeden geçemiycem blog süper son zamanlarda arayıpda bulamadığım birşey sağolasınız

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. yav yapmayın böyle şımartıyorsunuz beni.:D. ben film arşivi yapmak yerine filmleri böyle yazarak arşivleme gibi bi yöntem geliştirdim o kadar. şimdi her film yarım saatte iniyor zaten.:D

      Sil
  2. harika blog tüm hint filmlerini bekliyorum. senin yorumun bir başka kardeş.

    YanıtlaSil
  3. Su an cok heyecan yaptim ya... uzun zamandir çevremde 1 allahin kuluna izletemedim ve bende sanırım bu yalnizliga alismaliyim diyerek kendi çapimda izlemeye devam ettim. Aslinda kisa zamandir izliyorum hint filmlerini. 3 4 yil once tesadüfen aamir khanin her cocuk ozeldir ya da yerdeki yildizlar adli filmini izlemis ve hauran olmustum. Ama bollywood olayina hic girmedim ve sadece aamirin 3 idiots ve rang de basanti filmlerini izlemekle yetindim. Ama surekli olarak ara ara izledim ki hala 3 idiots fikslerim arasindadir. Sonra bir gün my name is khani izledim ve kajolun o mimikten oluşan sempatikliğine hayran oldum. Acaba kajolle aamir hiç filmi var midirkine diye dusunuyodum ama zahmet edip bakmam bu yazi buldu. Ve birgun fanaayi izledim ve kajola bi kez daha hayran oldum. Kajol sayesinde srkyle tanistim ve boylece hint sinemasina ikisinin oynadigi butun filmleri izleyerek hizli bi giris yaptim ve srkye sardim. Prety zinta falan fişman derken bu sene sinav senem olmasina ragmen elimden geldigince izlemeye devam ettim sonra srknin son filmi icin bir sitedeki yorumlari okurken bu blogu buldum heyecanlanim neredeyse butun icerigi okudum ve simdide yine heyecanima kapilip bayaa yardirmisim. Ama pisman degilim cunku cevremde kimse sevmiyo hint sinemasini... o yuzden biraz uzun seettirdimm.. neyse.. sonuc olarak bu guzel blog icin cok cok tesekkurler...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ehehe. Aşağı yukarı benim bollywood maceramla aynı. Asıl ben teşekkür ederim.

      Sil
  4. ilk filmim guzaarish, sonra Hritrik'in Karena ile filmini izledim şu kasam ki kasam şarkısı olan. Sonra Karena'nın 3 idiot, oradan fanaa, Kajola geçip Ddlj falan derken yeni eski bir dünya film izlemişim :D bu sayfaya da bir filme bakmak için girdim zaten. Şimdi Ek tha tiger'a başlıyorum nasipse :p Shahid filmi bitirse, bizde de vizyona girse, gidip de 25 tl para veririm. SRK nın her hangi bir filmine de aynı parayı veririm. Bizimkiler bilmiyor işi
    0

    YanıtlaSil
  5. Cok guzel bir blog mizacinizi da cok sevdim daha fazla film yorumlamalisiniz dev sektorun daha nice dev filmleri var cunku

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ederim. Başlarken amacım bu blog olmasa da sonradan buna çevirip çok güzel insanlarla tanışma imkanım oldu. Tavsiye alıyorum. Varsa burda yazılmamış tavsiyelerin alırım bi dal.

      Sil

Popüler Yayınlar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...